Moda re- recull més de 47 milions de roba a tot Espanya durant el 2024

- La cooperativa d’iniciativa social impulsada per Càritas ha publicat les seves dades del 2024, un any en el que s’ha consolidat com el major operador d’Espany en la recollida de més de 47 milions de quilos de residus tèxtils.
- Moda re- va superar els 1.600 llocs de treball al 2024, dels quals més del 50% van ser ocupats per personal d’inserció, fet que la converteix en la cooperativa líder a nivell nacional en la creació de treball social.
Moda re – publica les dades del seu darrer exercici, en què la cooperativa d’iniciativa social sense ànim de lucre impulsada per Càritas es consolida com l’operador més gran d’Espanya amb 47.636.779,20 de quilos de roba recollits el 2024, tres milions de quilos més que l’any anterior.
Aquest projecte, basat en l’economia circular, és el fruit dels més de 30 anys d’experiència de Càritas en la recollida i la gestió de roba amb fins socials i solidaris, nascut als tradicionals robers de les parròquies. Va ser el 2018, sota el convenciment que el treball és la millor alternativa per lluitar contra l’exclusió social, quan al si de Càritas Espanyola va començar a gestar-se el projecte Moda re-. El 2020, mitjançant l’aportació dels seus projectes locals i donant un nou impuls a l’ocupació social, Moda res es constitueix com a cooperativa i els seus socis s’uneixen per apostar per la inclusió laboral a partir de la gestió eficient de roba i deixalles tèxtils.
Durant aquest temps la iniciativa s’ha situat com un dels principals projectes de reutilització i reciclatge tèxtil del sud d’Europa, fet que ha convertit Moda re- partner estratègic d’empreses clau de la indústria.
La implementació gradual al llarg d’aquests anys d’una moderna tecnologia de classificació tèxtil a les plantes permet a Moda re- liderar, juntament amb importants fabricants espanyols, el procés de transformació de la roba usada en noves fibres. Així, el 2024, la cooperativa ha format part en primera persona d’importants iniciatives d’innovació en el reciclatge fibra-a-fibra, com ara els projectes The Post Fiber® o Loopamid®, realitzats en col·laboració amb els principals agents de la indústria tèxtil.
Implantant processos més sostenibles i eficients
Ja el 2022, amb pocs anys d’història, Moda re- ja es va convertir en un projecte innovador de referència a nivell internacional en ser el primer a instal·lar sensors als seus contenidors, cosa que avui dia suposa haver aconseguit una major eficiència en la traçabilitat i en l’optimització de les rutes de recollida.
La cooperativa va tancar el 2024 amb un total de 8.933 contenidors sensoritzats instal·lats en via pública o espais privats com parròquies, centres comercials, escoles o universitats, en què es van recollir una mitjana de 5.332,70 quilos de roba a cadascun.
Compromesos a continuar millorant l’eficiència dels seus processos, Moda re- ha augmentat la seva flota el 2024, acabant l’any amb 175 vehicles de recollida. La cooperativa ha anat introduint vehicles elèctrics, aplicant sistemes de conducció eficient i instal·lant bases de recàrrega fotovoltaica per a l’autoabastiment energètic.
La recollida de les peces donades als contenidors de Càritas/Moda re- va a càrrec de personal de les empreses d’inserció de la cooperativa, que també s’encarreguen de formar els equips responsables de la rigorosa classificació de la roba que arriba a les seves plantes. Utilitzant la tecnologia més avançada, separen per al reciclatge aquelles peces que, pel seu estat, no es poden reutilitzar. Les que es troben en òptimes condicions, s’higienitzen i es preparen per arribar al seu destí final. Moltes d’aquestes peces es poden trobar a les botigues Moda re- de tot Espanya.
Un model pioner de botiga solidària
Moda re- va tancar el 2024 amb 145 botigues pròpies a tot Espanya, a les quals es van sumar 27 espais en hipermercats Alcampo arreu del territori, assolint un total de 172 punts de venda. Es tracta d’espais moderns i dinàmics que trenquen amb els estereotips associats a les botigues de segona mà i que reflecteixen fidelment els valors del projecte: sostenibilitat i solidaritat, tant amb el planeta com amb les persones.
Els ingressos generats per les vendes a les botigues Moda re- es reinverteixen íntegrament en programes de formació i en la creació de llocs de treball per a persones en situació vulnerable, en l’obertura de noves botigues i en la investigació i desenvolupament de noves tecnologies per a la reutilització i el reciclatge tèxtil.
A més, les botigues Moda re- segueixen un model innovador de botiga-escola, on el personal en inserció adquireix coneixements i habilitats en gestió comercial i atenció al públic, guiats per un equip de professionals especialitzats en el sector del retail. Així, Moda re- impulsa la igualtat d’oportunitats mitjançant un model de relacions laborals justes, basat en la promoció i l’autonomia personal.
Aquestes botigues també són espais solidaris, que ofereixen una atenció digna a les persones més necessitades, permetent-los accedir a una entrega social basada en una experiència de compra totalment normalitzada i sense cap cost. Seguint aquest model integrador de donació social, Moda re- va distribuir gratuïtament 281.635 peces de roba entre col·lectius vulnerables al llarg del 2024.
La moda, eina de transformació social
El compromís amb l’entorn i amb les persones és la base fonamental del projecte Moda re-, que amb les seves xifres d’ocupació del 2024 es consolida com un projecte líder a Espanya en la promoció de l’ocupació social a partir de la gestió de roba i residus tèxtils.
El 2024, Moda re- va arribar a consolidar 1.608 llocs de treball, generant un 17,5% més de llocs de treball que l’any anterior. Un creixement significatiu en un any en què 863 d’aquests llocs han estat destinats a persones en risc d’exclusió que han aconseguit una oportunitat laboral dins del projecte —el 60% dels llocs ocupats per dones—, fet que suposa un augment del 14,3% respecte a l’exercici anterior, contribuint així a reduir les desigualtats i donar suport a col·lectius en risc d’exclusió.
Mitjançant la motivació i l’adquisició de coneixements, competències laborals i socials, Moda re- impulsa les persones perquè, un cop finalitzats els seus itineraris d’inserció, puguin accedir al mercat laboral ordinari. Per això, el 2024 es van destinar 50.403 hores de formació al personal en inserció, una preparació transversal, professionalitzada i específica per als seus llocs de treball, que es va complementar amb 31.302 hores de tutoria i acompanyament.
Donar suport al consum responsable per vestir millor
Al llarg dels anys en el sector tèxtil, Moda re- ha adquirit un fort compromís amb la sensibilització per fer de la ciutadania la protagonista d’una transformació sostenible i ecològica. Per això, cada any posa en marxa diverses campanyes per augmentar la conscienciació sobre la reutilització, el reciclatge i el consum responsable del tèxtil a tot el territori nacional.
El 2024, Moda re- va activar 960 accions i jornades de sensibilització dirigides a públics de totes les edats en diverses províncies espanyoles. Una tasca fonamental, realitzada tant en àmbits públics com privats, que s’ha consolidat com una de les principals iniciatives dins de l’estratègia de Moda re- a favor de la circularitat.